onsdag den 14. april 2010

"Hvad er din hobby?"

Jeg synes ofte man får det spørgsmål serveret i forskellige formuleringer. Både til jobsamtaler, og når man møder nye mennesker.

Den ene del af min fritid er nem at forklare. Jeg arbejder frivilligt for AIDS-fondet, hvor jeg sælger kondomer. Det er til at forholde sig til. De fleste kender jo til både AIDS-fondet og kondomer. Det kræver ikke megen fantasi til at forestille sig, hvordan det foregår.

Men den anden del af min fritid bliver brugt på noget mere diffust. Mode og skønhed. Det er ikke noget man sådan lige kan placere i en kasse, for jeg sidder jo ikke direkte og designer eller syr tøj. Jeg læser om det, kigger på billeder og sammensætter outfits i tankerne.

På det sidste har en ny ting dog præget min fritid meget. Jeg har været lidt, ja næsten flov, over det. Men det er neglelak. Jeg er vild med at læse blogs om det, kigge på swatches, finde ud af hvilke jeg skal købe næste gang, og glæde mig til de nye kollektioner kommer ud.

Jeg bliver meget påvirket af farver, og da størstedelen af mit tøj er sort, er neglelak en nem måde at få lidt farve ind i mit outfit på. Og så er det nemt at skifte. Og man kan få så mange fine farver. Og og og... Jeg kunne blive ved!

Nå, men tilbage til det med at være flov over at være SÅ vild med neglelak, at man har fået sig en rimelig stor samling. Jeg har ikke kunne sige til folk, at neglelak er min hobby, fordi det, imo, hører under makeup, hvilket, for mig (indtil nu) ikke har været anset som en hobby. Det er jo sådan noget som frimærker, mønter, servietter, klistermærker og glansbilleder. Som det for mig er uforståeligt at samle på.







Men i dag tænkte jeg, at jeg lige ville google ordet hobby, og jeg kom frem til dette:

"hob·by1   


–noun,plural-bies.


1.an activity or interest pursued for pleasure or relaxation and not as a main occupation"
 
Og ja, så kan jeg vel egentlig godt sige, at neglelak (og at lægge det) er min hobby. For jeg gør det fordi jeg kan lide det (pleasure), og det får mig til at slappe af (relaxation).
 
Dog valgte jeg at søge lidt videre, og selvom man ikke altid skal stole helt på Wikipedia, så tror jeg nu denne her er god nok:
 
"Hobbies are practiced for interest and enjoyment, rather than financial reward. Examples include collecting, creative and artistic pursuits, making, tinkering, sports and adult education. Engaging in a hobby can lead to acquiring substantial skill, knowledge and experience. However, personal fulfillment is the aim."
 
"Whilst some hobbies strike many people as trivial or boring, hobbyists have found something compelling and entertaining about them."
 
"The hobby of collecting consists of acquiring specific items based on a particular interest of the collector. These collections of things are often highly organized, carefully cataloged, and attractively displayed."
 
Og det er jo LIGE PRÆCIS sådan jeg har det.
 
Så næste gang nogen spørger mig, hvad jeg laver i min fritid, vil jeg stolt svare "Jeg arbejder frivilligt og samler på neglelak". Og selvom jeg når får nogle undrende blikke, vil jeg være ligeglad, for min hobby gør mig glad.

- Trine, nailpolish-addict

Ingen kommentarer:

Send en kommentar